Pequena entrevista Lexus Europe sobre Lexus UX300e na Europa

João Prates

Archie Bunker
Partilho uma pequena troca de impressões tida hoje com Etienne Plas da Lexus Europe a propósito do lançamento do Lexus UX300e na Europa:

500_12350.jpg
1593699206791.png
Ecomove.pt
We saw CHA-de-MO in some pictures, but that is a standard mostly in use in Japan, so we assumed those were domestic market pictures.​
Can you please confirm if as we expect the UX300e will come with a Type 2 CCS Combo charge port for rapid charge?​

Lexus Europe
Actually UX EV comes with CHAdeMO fast charging port in all global markets where the model is introduced. This technology is used globally, including in Europe (more details here: https://www.chademo.com/) and we will ensure our consumers have access to a wide network of compatible charging points.​

Ecomove.pt
Toyota/Lexus always had specific charge ports according to markets, this is a major step back I’m afraid.​
CHAdeMO was deprecated a too long time ago in Europe, as I’m sure you are well aware, no other manufacturer uses it here these days.​
Can you give some more detail on exactly how you intend to “ensure our consumers have access to a wide network of compatible charging points”?​
Is Toyota going to build its own charging network? Or are you planning to join an initiative like Ionity for example?​

Lexus Europe
Our assessment is that there is a wide network of charging points in Europe which are compatible with CHAdeMO.​
As of today, the number of charging points in Europe is 14,400, which is quite significant.​
With regards to our support to customers, this is under development, in parallel with the launch schedule of UX EV in Europe.​
In Netherlands for instance, where UX EV is launched already, our distributor is partnering with Vattenfall:​
As always with Lexus, we are very keen to provide a superior ownership experience to our customers, and this will also apply to UX EV.​

Ecomove.pt
Regarding the charging network, so you’re saying you’ll do localized deals per region, instead of joining an European wide network such as Ionity, is that it?​
For people traveling cross borders using a single card/method for charging would be better IMHO, hope you can get there.​
Last but not least, I am surprised the Lexus UX300e is already launched in the Netherlands!!!​
Are you in a position to share the launch roadmap for the other countries in Europe already?​

Lexus Europe
We have already launched in Norway and the Netherlands. The other European countries will follow in 2021.​
The roll-out plan is still being fine-tuned, but you can expect sales of UX EV to start in major European markets in the first quarter of next year.​
We are also looking at an international partnership regarding the charging network.​

Thank you so much for your time and availability today Etienne.
We wish Lexus all the best in its new quest along BEV and PHV launches, a quest we have long wished for.

Última edição:

João Prates

Archie Bunker
Desculpa, mas a menos que tenhas mais info do que a apresentada no vídeo que indicaste, os acordos são pontuais por região tal como a Lexus está a fazer:

1593715304666.png

Aliás é evidente que são acordos pontuais, porque não existe um único operador que funcione em todos os países do mundo não é?

1593715940483.png

Sem ter mais informação de parte a parte sobre como funcionam os contratos, apenas com o que sabemos da entrevista e deste vídeo promocional, não me parece que se possa dizer mais.

Desde que o condutor tenha forma de carregar em todo o lado com o mesmo meio, mesmo cartão, mesmo contrato, mesmo "tudo", se a operação for transparente, não é preciso mais.

EDIT: Se tiveres mais info que não está no vídeo por favor partilha! ;)

Última edição:

William Esteves

Not Shakespeare
Pelo meu entender:

D590564-Mercedes-me-Charge.jpg

"One contract covers all charging partners - across borders"

"With Mercedes me Charge, drivers of a Mercedes-Benz EQC or plug-in hybrid model with the latest infotainment generation MBUX (Mercedes-Benz User Experience) have optional access to one of the world's largest charging networks, with over 300 different operators of public charging stations (cities, car parks, motorways, shopping centres, etc.) in Europe alone."
Daqui: https://media.daimler.com/marsMedia...arency-when-making-payment.xhtml?oid=45419126

O proprietário do carro apenas tem conta Mercedes me Charge, e a marca é que se encarrega de criar compatibilidade com os diferentes operadores dos vários países.
Sendo que para além disto, ainda se adiciona a rede Ionity.

Como cereja no topo do bolo, diz logo na app o custo e as estações disponíveis aparecem no sistema de navegação (similar à Tesla).

Para mim vale ouro esta opção.

João Prates

Archie Bunker
"One contract covers all charging partners - across borders"
Não sei se não será igual na Lexus.

optional access to one of the world's largest charging networks, with over 300 different operators of public charging stations (cities, car parks, motorways, shopping centres, etc.) in Europe alone
Aqui sim parece-me diferente, porque pelo menos para já na Lexus apenas mencionaram 1 operador.
Se for 1 operador por país já dá para viajar pela Europa, mas evidentemente ter vários operadores no mesmo país é muitíssimo melhor.
Será que a Lexus se vai ficar por 1 operador, ou vai tentar vários acordos também? Não sei, não foi dito nada a esse respeito.

O proprietário do carro apenas tem conta Mercedes me Charge, e a marca é que se encarrega de criar compatibilidade com os diferentes operadores dos vários países.
Também não sei como funciona na Lexus.

Sendo que para além disto, ainda se adiciona a rede Ionity.
Aqui não há hipótese ao terem escolhido o formato de tomada CHAdeMO.

Como cereja no topo do bolo, diz logo na app o custo e as estações disponíveis aparecem no sistema de navegação (similar à Tesla).
Isto acho que também a Lexus faz... deixa cá ver se encontro... cá está:
1593795957346.png

Até fazem mais, uma coisa que as minhas wallboxes também são capazes de fazer, i.e. meter a electricidade gasta em casa na conta do patrão, ou empresa de leasing se estiver incluido no contrato, porque nos BEV normalmente carregamos sossegados em casa em vez de ir à bomba atestar com o cartão frota da empresa:
"Do you also use your Lexus for business? Then we will also register the amount of power you use to charge your Lexus at your home. We compensate this flow for you every month and pass it on to your employer or leasing company. So you don't have to worry about it."

Não vi esta opção na Mercedes, mas não digo que não tenham, não sei.

E afinal, tal como na Mercedes, o contrato é único, e eles é que acertam as contas com os vários operadores:
"There is also a charging solution for on the go: the charge card with accompanying app. You then have access to almost all public charging points and fast chargers on the road. The electricity costs are settled automatically. With the app you can quickly see where a charging point is, whether it is available and what it costs. "

Estas opções são todas muito giras, mas gostava de saber como vai isto funcionar em Portugal com a Mobi-e e o esquema proteccionista dos CEMEs... não estou a ver...

Telmo Salgado

Moderator
Bah, isso é quando se trata de malhar no grupo Toyota, é a paga de quando eu malho no grupo vw...

João Prates

Archie Bunker
As CCS Combo têm uma vantagem enorme sobre os outros formatos, que os constutores adoram por razões óbvias de poupança de custos:
Nas CCS Combo numa só tomada conjugas os 2 modos de carregamento (AC/DC), é uma só portinhola no carro, um só cable assembly, simplicidade total.

Ter uma portinhola de um lado do carro para AC e do outro lado para DC é parvo, mas pronto, como se temia o que importa é que neste momento o CHAdeMO só é suportado fora do Japão pela Mitsubishi (que só tem 1 PHV, nem BEV tem sequer) e agora pela Toyota (que ainda nem sequer tem o carro à venda), ou seja, morreu.

Agora é uma questão de tempo até os postos existentes avariarem ou serem substituídos por obsolescência, porque quando tal acontecer duvido que o novo venha com CHAdeMO.

Telmo Salgado

Moderator
CCS já permite V2G?

João Prates

Archie Bunker
Última edição:
Top Inferior